Książka: The Arthurian Legend from the Victorian Perspective

Praca magisterska Ewy Młynarczyk pt. The Arthurian Legend from the Victorian Perspective in Tennyson’s “Idylls of the King” [Legenda arturiańska z perspektywy wiktoriańskiej w „Idyllach królewskich” Tennysona], napisana pod kierunkiem prof. Grażyny Bystydzieńskiej i ukończona w 2008 roku, została wydana przez Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wersja elektroniczna książki jest dostępna na stronie internetowej. Egzemplarz papierowy można kupić na aukcji charytatywnej, wspierając tym samym szczytny cel.
W książce zamieszczono pięć rycin Gustave’a Doré’a z cyklu Idylle królewskie (1868).

Serdecznie dziękujemy Rodzicom Ewy za udostępnienie manuskryptu, obecnej Dyrektorce Instytutu Anglistyki UW, prof. Justynie Włodarczyk, za okazane serce i pomoc, a także Panu Simonowi J. Huntowi (University of York) za rzetelne i czułe podejście do roli proofreadera. Wyjątkową ilustrację na okładce wykonała Barbara Sobczyńska.

Ewa Młynarczyk, The Arthurian Legend from the Victorian Perspective in Tennyson’s “Idylls of the King” , Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2024. ISBN: 9788360269350 | Ilustracja na okładce: Barbara Sobczyńska

The Arthurian Legend from the Victorian Perspective in Tennyson’s Idylls of the King

Literatura arturiańska, wywodząca się z tradycji średniowiecznej, stała się częścią dziedzictwa kulturowego Europy Zachodniej. Wydaje się, że proroctwo o dawnym i przyszłym królu, opisane w kronice Wace’a (Roman de Brut ou Geste des Bretons, 1154), wypełnia się symbolicznie po dziś dzień, jako że każda epoka odkrywa arturiański świat na nowo, przydając mu znaczeń odzwierciedlających problemy swoich czasów.

Idylle królewskie Alfreda Tennysona stanowią egzemplifikację wzmożonego zainteresowania legendą arturiańską w XIX wieku. Ów zwrot ku średniowieczu nie miał jednakże wymiaru wyłącznie estetycznego. Ludzie epoki wiktoriańskiej, stojący w obliczu odkryć naukowych i ogarnięci paraliżującymi wątpliwościami natury religijnej, odnajdywali w wyidealizowanym świecie średniowiecznego heroizmu stabilność systemu feudalnego, źródło niespożytej energii i siłę prostej wiary chrześcijańskiej. Choć ówcześni twórcy wypracowali różne wizje średniowiecza, większość z nich jednomyślnie postrzegała te czasy jako znacznie bardziej zrozumiałe niż epoka transformacji, w której przyszło im żyć.

Dla przyszłego noblisty, Tennysona, przeszłość była ostoją harmonii, odskocznią od świata owianego mgłą zwątpienia i zamętu. Idylle królewskie stały się więc wyrazem wiktoriańskiej tęsknoty za duchowością, za bezpieczeństwem płynącym z niezachwianej wiary w świecie zdominowanym przez racjonalizm i naukę. Wątki wybrane przez poetę spośród bogatego średniowiecznego materiału ukazują problemy i wartości szczególnie istotne dla wiktoriańskiej klasy średniej. Trwający wówczas kryzys wiary oraz będący jego efektem kult bohatera stają się szczególnie widoczne w przedstawieniu samego króla Artura, a jego przemyślenia nadają utworowi wymiar paraboliczny i ponadczasowy.

[fragmenty książki: tłum. M. Skibińska]

Picture of Ewa Młynarczyk (1982–2022)

Ewa Młynarczyk (1982–2022)

Ewa studiowała filologię angielską w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Po obronie pracy magisterskiej pt. Legenda arturiańska z perspektywy wiktoriańskiej w „Idyllach królewskich” Tennysona (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Grażyny Bystydzieńskiej, kontynuowała — już jako doktorantka w Instytucie Anglistyki UW — badania nad literaturą XIX-wieczną. W latach 2010–2015 opublikowała osiem artykułów poświęconych poezji epoki wiktoriańskiej (teksty dostępne są na stronie: ewamlynarczyk.pl). Główny obszar Jej zainteresowań obejmował wiktoriańskie i współczesne teorie dotyczące interpretacji mitów oraz przekształceń motywów mitologicznych w postromantycznej i wiktoriańskiej poezji brytyjskiej. W okresie studiów doktoranckich pracowała jako lektorka języka angielskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Książka Literary Appropriations of Myth and Legend in the Poetry of Alfred Lord Tennyson, William Morris, Algernon Charles Swinburne and William Butler Yeats została przygotowana do druku na podstawie rozprawy doktorskiej Ewy. Praca, napisana pod kierunkiem prof. G. Bystydzieńskiej, uzyskała pozytywne recenzje na krótko przed śmiercią Autorki. Nagła choroba uniemożliwiła Jej przystąpienie do egzaminów końcowych. Więcej o Ewie: ewamlynarczyk.pl/o-ewie